پرایمر ضد زنگ زینک ریچ اپوکسی روناس

پرایمر ضد زنگ زینک ریچ اپوکسی روناس با خاصیت محافظت کنندگی قوی از فلزات در معرض خوردگی شدید استفاده می شود. این محصول می تواند برای چندین سال سازه ی فلزی را از هرگونه خوردگی محافظت نماید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شرکت رنگ رادین، نمایندگی رسمی روناس در تهران، در تماس باشید.

پرایمر ضد زنگ زینک ریچ اپوکسی روناس

سازه های فلزی مختلف با گذشت زمان دچار پوسیدگی و فرسایش می شوند. این مسئله در مناطق صنعتی و با درصد رطوبت بالا بسیار بیشتر می باشد. آب و رطوبت خود به تنهایی یکی از عوامل ایجاد خوردگی می باشد. گازهای سمی ناشی از فعالیت دستگاه های صنعتی با حل شدن درون آب و یا با نشستن بر روی سازه باعث ایجاد خوردگی شدید می شوند.

پرایمر ضد زنگ زینک ریچ اپوکسی روناس

فرایند خوردگی چیست؟

این فرایند یک واکنش الکتروشیمیایی می باشد. به طور کلی وقتی فلز در مجاورت اکسیژن هوا قرار می گیرد با تشکیل اکسید و یا هیدروکسید فلز کم کم دچار خوردگی می شود. البته لایه ی اول این اکسید ها مفید می باشند و بعنوان سدی برای جلوگیری از نفوذ عوامل خورنده به سطوح زیرین فلز عمل می کنند. با گذشت زمان و رسیدن اکسیژن به لایه های زیرین فرسایش شدید اتفاق می افتد و در نهایت به سوراخ شدگی سازه منجر می شود. حال در صورتی که رطوبت و یا مواد شیمیایی نیز وجود داشته باشند آن ها نیز با فلز وارد واکنش می شوند و عمل اکسایش و خوردگی را تسریع می نمایند. برای جلوگیری از این امر استفاده از پوشش های ضد خوردگی پیشنهاد می شود که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

پوشش های ضد خوردگی غنی از پودر روی در بستر رزین اپوکسی

رزین اپوکسی از گروه رزین های بسیار مقاوم در برابر نفوذ رطوبت و نیز مواد شیمیایی می باشد. این نوع پوشش با گذشت چندین سال باز هم مقاومت خود را حفظ می نماید و تخریب نمی شود. این رنگ جهت کامل شدن واکنش شیمیایی خود نیاز به بخش دوم خشک کن دارد که از نوع پلی آمید می باشد. با غنی کردن این رزین با پودر روی آزاد می توان از طریق محافظت الکتریکی نیز سازه را از تخریب حفظ نمود.

فلز روی با توجه به علاقه و میل شدید به اکسایش از سازه در برابر خوردگی محافظت می نماید به این صورت که وقتی فلز روی با فلز زیرین خود در تماس قرار می گیرد و با حضور آب و سایر یون ها یک پیل الکتریکی تشکیل می شود که در آن فلز روی بعنوان آند فدا شونده رفتار می نماید و فلز زیرین کاملا سالم باقی می ماند. با گذشت زمان و خورده شدن پودر روی خاصیت محافظت کنندگی پوشش رنگی نیز کاهش می یابد و کم کم فرسایش سازه شروع می شود که در این موارد باید سطح فلز را سندبلاست کرد و پوشش رنگی جدید اجرا کرد. با توجه به درصد خورندگی،  رنگ اپوکسی با درصد های مختلف پودر روی از 60 تا 90 درصد تولید می شود که می توان در مناطق مختلف آب و هوایی استفاده نمود.

پرایمرضد زنگ  زینک ریچ اپوکسی روناس

چرا فلز روی بعنوان آند در ساختمان زینک ریچ  اپوکسی استفاده می شود؟

فلزی که قرار است بعنوان آند استفاده شود باید چندین خصوصیت داشته باشد؛یکی از این موارد بالا بودن قدرت اکسایش نسبت به فلز زیرین می باشد. بعنوان مثال در فلز استینلس استیل به دلیل بالا بودن میل به اکسایش فلز کروم نسبت به روی، نباید از ترکیبات زینک دار بعنوان عامل ضد خوردگی استفاده نمود، چرا که در این موارد نتیجه عکس می شود و به دلیل تشکیل پیل شیمیایی فلز زیرین اکسید شده و با سرعت بسیار بالا خورده می شود.

بعنوان مثال فلز منگنز میل به اکسایش بسیار شدیدتری نسبت به فلز روی دارد و با قرارگیری در واکنش آندی-کاتدی با سرعت بسیار بالاتری نسبت به روی خورده می شود و این امر باعث کاهش عمر مفید پوشش رنگی می شود که از نظر اقتصادی نیز به صرفه نمی باشد. البته می توان با اضافه نمودن درصد کمی از پودر منگنز به داخل پودر روی خاصیت محافظت کنندگی آن را افزایش داد.سایز ذرات پودر روی و نیز نوع قرارگیری درون رزین نیز یکی از علل انتخاب این فلز بعنوان آند می باشد. از نظر قیمتی نیز این ماده نسبت به فلزات جایگزین خود قیمت مناسب تری دارد.

پرایمرضد زنگ  زینک ریچ اپوکسی روناس

مشخصات زینک ریچ اپوکسی روناس

این پوشش جهت پوشاندن سازه های در معرض مواد شیمیایی و رطوبتی بالا مورد استفاده قرار می گیرد. زینک ریچ اپوکسی در سه نوع 60 درصد 80 درصد و 90 درصد به ترتیب با کد های RTB-1312, RTB-1180,RTB-496تولید و عرضه می شوند. این پوشش معمولا به تنهایی اجرا نمی شود و نیاز به پوشش رویه دارد. برای محیط هایی سرباز که در معرض نور آفتاب قرار دارند رنگ لایه رویه از جنس پلی اورتان باید انتخاب شود. این پوشش مقاومت عالی در برابر رطوبت و نور آفتاب از خود نشان می دهد. برای سازه های در معرض حلال ها و مواد شیمیایی استفاده از رنگ های اپوکسی و یا اپوکسی اصلاح شده با فنول یا ذرات پودر شیشه توصیه می شود.

چسبندگی این رنگ ها به سطح زینک ریچ کم می باشد و جهت افزایش این امر استفاده از رنگ لایه میانی توصیه می شود. این پوشش می تواند علاوه بر محافظت از زینک ریچ باعث افزایش ضخامت رنگ اجرایی نیز بشود. این محصول در سه نوع هایبیلد، MIOو اپوکسی پلی آمید عرضه می شود.

پرایمر ضد زنگ زینک ریچ اپوکسی روناس

مشخصات ظاهری

  • پایه رزین و هاردنر  اپوکسی-پلی آمید
  • براقیت   مات
  • فام رنگی   طوسی پررنگ

روش اجرا

  1. ابتدا سطح سازه را بخوبی با حلال بشویید.
  2. سندبلاست با استفاده از استاندارد Sa2 1/2یا Sa3 انجام دهید.
  3. هاردنر را با نسبت مشخص و کم کم به ظرف رزین اضافه کنید و در این حال مخلوط را هم بزنید هم زدن به مدت 15 دقیقه ادامه داشته باشد.
  4. مقدار 12 درصد وزنی تینر به ماده اضافه کنید و برای 5 دقیقه بخوبی هم بزنید.
  5. رنگ را توسط پیستوله و یا ایرلس اجرا کنید.
  6. ضخامت فیلم خشک استاندارد 100 میکرون می باشد.
  • تقریبا هر کیلو رنگ حدود 2.5 متر مربع را با ضخامت 100 میکرون فیلم خشک می پوشاند.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و خرید محصول با مهندس محمدخانی تماس بگیرید.

ثابت:02144377126

همراه:09129687674

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

اولین نفری باشید که امتیاز ثبت می کند 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما